9 maj 2010

Kärleksknutar



Jag kände för att testa på något nytt i virkväg och hittade kärleksknutarna. Jag fastnade. Det där är ju hur kul som helst! Själva knuten var inte så svår att göra, men jag fattade inte riktigt hur och när jag skulle vända på sjalen och jag höll faktiskt på att ge upp. Men då hittade jag den här videon som visade hur man får till en triangelsjal och så kopplade det :-) Det finns också en video för fyrkantiga projekt.

Först blev det en triangelsjal i Drops Vivaldi och virknål 4,5. Min kant ser inte ens nästan ut som den i beskrivningen, vilket antagligen beror på att jag har virkat den rätt löst. Jag skippade också träpärlorna, eftersom jag hade tänkt mig den här sjalen till mig själv och visste att jag kommer att lyckas få sönder glasögonen eller något annat med dem ;-) Sedan bestämde jag mig för att ge den som gåva till en vän, men då var det för sent för att börja leta efter träpärlor och virka det där sista varvet. Mönstret har jag följt till punkt och pricka (förutom att jag skippade det sista varvet på kanten helt).

Jag märkte rätt snabbt att den första sjalen blev rätt tunn och inte så varm som jag hade hoppats på. Därför fick det bli en till. Den här gången i Drops Karisma och virknål 4,5. Det gick åt betydligt mycket mera garn och tid men den blev mera som en sådan som jag hade tänkt från början. Ingen kant den här gången. Måtten skrev jag upp på en lapp som fick fötter. Jag var dock tvungen att blocka den här. Jag bredde ut den på vår vardagsrumsmatta och sprejade lite vatten på den och lät den torka. Enklare än så kan det väl inte bli? :-)

När de här var klara insåg jag att jag inte hade någon tunnare halsduk som passade när vintern började vara förbi. Det blev att virka en rektangel med kärleksknutar :-) Den här gången i Sandnes mini duett, virknål 3. Nästan hela nystanet gick åt, men jag sparade en liten bit till en liten halsduk (som kommer att dyka upp på bloggen inom denna månad).

Nu när Vivaldi-sjalen inte längre är i min ägo har jag insett att jag trots allt "behöver" en sådan, så det blir att virka en till :-) Fler projekt är också i planeringsstadiet, men först ska alla virkpåsar vara tomma och alla urklippta plagg ihopsydda.

Inga kommentarer: