1 februari 2010

Att förstå sig ...



Efter en lång tid utan problem hamnar bilderna på kant igen. Jag fattar inte. Men det är bara detaljbilderna som krånglar. Jag fattar inte.

Nåja. Storebror har haft en heldräktspyjamas i velour med gröna äpplen som visade sig vara hans överlägsna favorit. Problemet var storleken, 86. Han har 98 nu. Han ville ha en likadan. Det gick inte. (Köpt pyjamas, största storleken 86.) Efter mycket diskussion kom vi (jag och pappan) fram till att det var en heldräktspyjamas i velour han ville han. De gröna äpplena som han pratade om i början var inte viktiga alls.

Jag fick en idé. En pyjamas i Hilcos underbara turkosa/peterolfärgade velour med röda muddar, röd dragkedja och röda äpplen som appliaktion. I julklapp. Det där med julklapp fick jag ge upp rätt tidigt. Storebror får syn på den halvfärdiga pyjamasen och frågar vad det är. Jag svarar att jag inte vet, varpå han säger att han tror att det är en pyjamas till honom. Ungen är 2,5 år. Inget undgår honom. Han lägger märke till allt.

Dragkedjan gav jag också upp. Jag blev lite osäker på mönstret och fegade ur. Dessutom var det bra övning inför helpyjamasen i storlek 140.

Mönster: Meedom, storlek 92, bålen förlängd med 2 cm. Så här i efterhand förstår jag inte varför. Pyjamasen är enorm.
Material: Turkos velour från Dreamnappy, röd från Jofotex och grön från Myllymuksut. Den röda mudden vet jag inte varifrån den kommer.
Tråkigt: Att bli avslöjad ;-) Och att äpplet i rumpan blivit vågigt trots att det är sytt på precis samma sätt som det på framstycket. Någon som kan förklara varför?
Roligt: Att storebror tycker om den :-) "Jag vill ha äpplepyjamasen i dag, den som mamma har sytt. Inte den där bruna som Dekko har sytt." Nästa dag är det den bruna som gäller. Bra att kunna välja :-)

7 kommentarer:

kela sa...

åh, du syr så fint! (och det har jag ju aldrig sagt förut ;-)) Men jag blir altid lika imponerad när jag gå in till din blogg :-)
Vet itne när vi pratade sist på FB, men lite har ju hänt sen dess. Lyckas bara aldrig vara där inne samtidigt som dig nu :-/

Ingrid sa...

Snygg! Känner igen det där med att pyjamasen ur Meedom är gigantisk...

MinaMirakel sa...

Superfin!/Åsa

JuMel sa...

Härlig pyjamas! Måste verkligen ta tag i mitt projekt med att sy nått liknade till min drygt 2 årige kille...

fante sa...

Tack :-)

JuMel: Gör det. Det går ju snabbt när man väl får tummen ur ...

Bitte sa...

Det är svårt att sy jämnt i material som strechar. Jag sydde om ett lakan till W, det var ett vuxenlakan och passade inte i hans säng, men nu gör det det! Och jag fick ett örngott på köpet. Man är själv alltid mest kritisk. Jag tycker du ska vara supernöjd, den blev ju fin!

fante sa...

Tack :-) Jag vet att jag är onödigt kritiskt men jag har visst en släng av perfektionism ;-)