28 januari 2010

En litet annorlunda beställning


Min faster har ett barnbarn på 10 år som ville ha en helpyjamas. I storlek 140. I den ålderna och storleken "ska" man tydligen inte ha helpyjamas. Knäppt. Hur som helst så lovade jag hjälpa till.

Barnbarnet är en smalis, så efter en del funderande och med stöd av sybloggare på Familjeliv, kom jag fram till att satsa på Meedom största storleken (7 år) i form 2 och förlänga liv, armar och ben rejält. Jag hittar varken mönstret eller lappen med alla mått just nu, men om du vill veta så säg till så letar jag en gång till :-)

Mönster: Meedom 7 år, form 2, förlängt överallt
Material: Mjuk och skön trikå från Jättirätti, mudd från Stoff och Stil
Nervöst? Ja! Att sy ett plagg utan desto mera mått eller mönster i en storlek jag aldrig sytt i förr var lite pirrigt. Men jag lovade min faster att sy en till (gratis, förstås) om den inte passade.
Roligt: Barnbarnet tyckte om sin pyjamas, och jag antar att den passade åtminstone hyfsat då jag inte fått ett nytt uppdrag ;-)
Tack: till framför allt Gekko som hjälpte mig med knäppningslisten

Tillägg:
Nu har jag på "begäran" letat upp lappen med måtten - den lapp som dessutom visade sig vara två. Bålen/livet är förlängt med 15 cm. Ärm inner är 36,5 cm och ben inner är 60 cm. På både ärm och ben har jag en 10 cm hög mudd. Måtten inkluderar sömsmån.

6 kommentarer:

Åsa Tidqvist sa...

Men då är det väl så gott att man kan SY det som inte finns att köpa! och göra ett barn lyckligt! jättefin pyjamas =)

Fangoria sa...

Håller med Åsa, vilken tur att man kan sy! Helpyamas kan ju vara skönt i vilken ålder som helst.!

od Andulky sa...

Superfin! Tur att du kunde hjälpa till!!

fante sa...

Tack :-) Visst är det extra kul att kunna sy något som inte finns i butikerna?

Nette/Rostis sa...

kul, har inte sett något liknande på någon syblogg förrän idag, och igår sydde jag en helpyamas åt min dotter i storlek 146, dock i vävt tyg, har inte hunnit blogga om den ännu......, tänk hur det kan råka sig. Men jag hade hela flanellpyamasar i mitten på 90-talet, i högstadieåldern, sköna men toalettbesvärliga :)

fante sa...

Nette: Visst är det kul hur man kan tänka lika samtidigt :-) Gekko visade ett par gånger i höstas hur mina utklippta bodyer skulle komma att se ut :-D