17 juni 2008

Två badrockar äntligen klara


Usch, vad det är skräpigt att sy i frotté :-( Jag snöt turkost i flera timmar efter att jag hade sytt ihop delarna med overlock ... Men nu är de äntligen klara. Den ena är min (nu kan jag skippa mannens gamla som för länge sedan var svärmors ...), den andra är mammas gubbes. Lite tråkigt med samma tyg, men vi kommer inte att se varandras badrockar så det är väl okej i alla fall :-) Och det var verkligen tur att tyget är detsamma: Jag började med att klippa ut mammas gubbes. Framstycke, bakstycke, fickorna, bältet, hällorna och så den där "kanten" vid framstycket. Jag tyckte att jag hade märkligt mycket tyg kvar, för då jag sydde mannens var det knepigt att få ut alla delar (jag hade lika mycket tyg, 2,50 m). Plötsligt slår det mig: ärmarna! Och den tygbit jag hade kvar räckte inte till två ärmar ... Vad göra? Sy den ena ärmen i orange? :-D (Har sådan frotté hemma.) Sedan kom jag på att jag kan klippa alla ärmar av "mitt" tyg + framstycke och bakstycke till min och resten av delarna av den lilla biten som blev kvar av mammas gubbes tyg. Puh :-)

Själva sömnaden gick bra och snabbt när jag väl satte igång med den.

Mönster: Suuri käsityölehti 11-12/05, båda i storlek 36, omgjord (smalare, den är fortfarande i bredaste laget)
Material: Petrolfärgad frotté från Eurokangas
Tråkigt: Att frotté skräpar så. Hela rummet var blått när jag var klar, och det kliade fruktansvärt i näsan.
Roligt: Att de är klara och att jag har en fin badrock :-) Att jag kom på att det går att dammsuga symaskinerna.
Maskinval: Overlock till att sy ihop delarna, vanliga maskinen till resten

Inga kommentarer: