25 juni 2008

Lyckad topp till mig själv :-)


Den är såå skön :-) Tyget är kanske inte det vackraste, och definitivt inte min stil, men den är såå skön :-)

Mönster: HM-amningströja, storlek 38
Material: Stuvbit från Jätti-Rätti, har ungefär häflten kvar och biten kostade 4 euro, så materialkostnaden för den här tröjan var rätt låg :-)
Tråkigt: Att fållen inte blev som jag hade tänkt mig, sydde fast ett bomullsband för att kunna fålla med raksöm, men tyget drog sig. Jag sprättade och sydde igen - samma sak. Jag tröttnade och fållade med rullfållen i stället. Det blev rätt lyckat, speciellt med tanke på att jag också använde rullfållen i ärmsluten.
Roligt: Att den blev så fin :-)
Maskinval: Overlock till allt utom kantningen
Kom ihåg till nästa gång: Sy axelsömmarna först, kanta sedan. Det blev en del extra pill för att jag inte tänkte innan jag sydde ...

4 kommentarer:

Retro Elephant sa...

Vilken söt topp!

F . A . E - Mjuka kläder för goa barn sa...

Jättefin top.

Familjen skogstokig sa...

Kanonfin! Visst var det du son skulle testa klänningsmönstret från senaste ottobre woman? Det med smock i midjan? Hur blev det? Är lite sugen själv, nämligen, har ett fint trikåtyg som borde passa

fante sa...

Tack :-)

Skogstsokig: Jo, det var jag, men det har inte blivit av ... Jag har sytt toppen med samma överdel (finns i bloggen), och den är väldigt urringad. Jag gjorde min mindre urringad men den är urringad i alla fall. Själva kjoldelen verkar vara ganska vid, men det är ju inte så svårt att fixa till.