21 februari 2008

Tunika




Första försöket är klart. Och jag måste erkänna att jag inte är helt nöjd. Egentligen vill jag har en omlottunika. Utan rynk på ärmarna. Och så borde den vara längre.

Mönstret är ursprungligen Yrväders. Tusen tack för det! Tyvärr visade det sig att även om vi är ungeför samma storlek, så har vi definitivt inte samma typ av kropp. Så det blev att rita om. Ganska mycket till och med. Men framstycket är Yrväders. Och ärmtypen. Och visst var det mycket lättare att modifiera än att rita från noll.

Mest till mig själv:
Mudden är 100 cm lång, den kunde vara lite kortare. Jag sydde tunika lika lång som mönstret, tyckte att den blev för lång, klippte bort 8 cm som fick bli mudd (hade varit knepigt att få ut den remsan på de få bitar som var kvar ...) Den kunde vara 5 cm längre. Ärmarna utan rynk nästa gång. Jag gillar ju inte ärmrynk ;-)


Mönster: Yrväders eget
Tyg: Bolltyg från Eurokangas (Yrväder har det i brunt :-)), en (1) meter
Tråkigt: Att den inte blev helt bra
Roligt: Att den blev till och att tyget räckte till
Maskinval: Overlock till att sy ihop den och sy fast kantband, vanliga maskinen till kantbandsstickningarna

1 kommentar:

Anonym sa...

Har tittat på det här tyget men inte vetat vad jag skulle göra av det, tycker den är fin! Provar gärna ifall du inte alls vill ha den mera. Vill säkert ha den om jag inte blir spyblek i färgen, tältmodell passar mig just nu. Vad är förresten en omlottstunika? Wrap-dress?