10 februari 2008

Morgonrock



Hoppas att syster inte läser det här nu, för det här är hennes födelsedagspresent ;-) Visserligen fyllde hon år i januari, så om du läser detta: i väntan på morgonrocken får du nöja dig med den här bilden :-D

Jag säger bara: Usch, vilket jobbigt tyg att sy i. Det heter frottéfleece och är 100 % polyester. Det är alldeles underbart mjukt och skönt, men man ser inte var man syr. Tyvärr syns det ändå om man har sytt fel ... Och att sprätta över tre meter i det här tyget är inte heller så kul ;-) Men det värsta av allt: Tyget fäller. Och nu pratar vi inte om några små mängder. Vanlig frotté fäller inget i jämförelse med det här.

I stort sett följde jag beskrivningen för hur man ska sy morgonrocken, men kantbandet sydde jag på mitt eget sätt. Först overlockade jag fast kantbandet. Sedan sydde jag kantbandets fåll så att jag vek kantbandet på mitten (räta mot räta) och sydde i nedre kanten (OBS! Sy den lilla lodräta stumpen först.) Sedan vände jag kantbandet rätt väg och overlockade fast andra kanten i morgonrocks-kantbandssömmen.

Slutresultatet är i alla fall tillräckligt okej. Men om jag någonsin syr en morgonrock igen så lär det inte bli i det här materialet ;-)

Mönster: Suuri käsityölehti 11-12/05. Storlek 40/42 utan sömsmån.
Material: Ljusblå frottéfleece från Eurokangas
Tråkigt: Tyget (jobbigt att sy i, jobbigt att sprätta, fäller massor)
Roligt: Tyget är så skönt ;-)
Maskinval: Overlock till allt som gick, vanliga maskinen till resten

Inga kommentarer: