6 september 2009

Och så lite virkat ...



Jag vet inte hur det gick till men plötsligt höll jag på med tre olika virkprojekt. Det är inte riktigt jag ;-) Jag kan hålla på med många olika syprojekt samtidigt, oftast för att det sparar tid med tanke på trådbyte osv., men man sparar ju inte direkt tid om man virkar på många olika saker samtidigt ...

Kaninen saknade bara ett öra när den höll på att bli ett UFO. Jag fattar inte varför, för det tog ju inte så lång tid att virka ett öra och montera kaninen ...
Mönster: Stjernfalls blogg
Material: Drops Safran, ögon från en pysselbutik i Seinäjoki
Tråkigt: Kanske jag borde ha virkat ränderna med rosa ...
Roligt: Säkerhetsögonen

Mössen blev tyvärr inte lika fina som jag hade föreställt mig och den större hann redan bli ett UFO och riskerade att avsluta sina dagar i soptunnan. Det enda som drev mig att virka den var att jag ville se hur stor skillnaden blev mellan Drops Safran (virknål 2) och Rowan Wool (virknål 3,5). Skillnaden blev mycket mindre än jag hade trott.

När jag virkade den större tog först det bruna garnet slut, så det ena innerörat är aningen mindre än det andra, men jag tror inte att det syns. Jag ville egentligen ha en brun nos också, men det fanns inget garn ... Sedan insåg jag snabbt att det beiga garnet inte heller kommer att räcka, så då fick nödlösningen bli knästrumpor och kalsonger i orange. Jag virkade vidare och upptäckte att garnet ändå inte räcker, så då fick det bli en ful orange avslutning på kroppen, men vad är det?!? En halsduk?!? De gröna byxorna blev helt lyckade, men jag fick modifiera mönstret en del.

Den mindre musen har tydligen armarna lite på fel ställe, för klänningen sitter inte så fint. Eller kanske jag borde ha modifierat mönstret lite där med? Den har ögon även om de inte syns på fotot ;-)
Mönster: Ulliga gulliga saker
Material: Drops Safran till den mindre, Rowan Wool till den större
Tråkigt: Att den större musen blev så ful i färgsättningen, men allt garn tog slut ... ;-)
Roligt: Att de är klara. M tycker att de är drakar (sådana som Pippi flyger med) och kastar omkring på dem i svansen ;-)

Disktrasan visar att jag kanske behöver räkna lite mer och/eller vara lite noggrannare när jag virkar en rektangel ;-) Garnet var superjobbigt att virka med, så jag vägrade repa upp mer än nödvändigt, och det är ju trots allt bara en disktrasa. Jag är inte helt nöjd med materialet, så om det blir en till kanske jag testar lingarn.
Mönster: Varannan maska halvstolpe och varannan kedjemaska
Material: 100 % bambu, supermjukt och skönt men delar sig bara man tittar på det ... Virknål 3
Tråkigt: Att den inte funkar lika bra som jag hade hoppats på
Roligt: Att den trots allt blev klar

4 kommentarer:

Hello sa...

1) Det finns ju alltid möjlighet att göra en till kanin - med rosa ränder! Men den här var också snygg.

2) Halsduk! Absolut! Det hade inte alls sett skarvat ut om du inte hade sagt nåt! Jag tycker de är fina båda två!

3) En disktrasa är en disktrasa är en disktrasa. Det är väl bra om den kan göras lite personligare?! Allt behöver inte vara så himla rakt jämt! :)

fante sa...

1) Sant, men jag brukar inte ha lust att göra flera likadana ;-) Får se om det blir fler eller om jag hittar på något annat i stället :-)

2) Det är väl det att jag vet ... och att det inte blev som jag hade tänkt mig.

3) Sant. Men jag hade gärna velat KUNNA få den rak ;-) Bättre lycka nästa gång :-)

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Svar:

Hej jag tycker din kanin blev jättesöt (mössen också, förstår inte varför du skrev att dom inte blev det) och frågan om mun är något som ger mig ständig beslutsångest när jag virka amigurumis.
Knäppt att det ska vara så svårt att bestämma egentligen ;)

fante sa...

Tack :-) Kanske jag inte blev så nöjd då de såg annorlunda ut i huvudet ;-) Det där med munnen är ju nog lustigt. Man skulle ju kunna sy dit den och ta bort den om det inte ser bra ut, men i stället funderar och velar man ... Jag har ju fortfarande inte bestämt mig ;-)