23 maj 2012

Mitt stora projekt

IMG_6602
IMG_6603
IMG_6604
Jag visste att det skulle gå så här. Att jag skulle bli besviken. Jag hade så sett framemot att sy den här jackan, och när jag ser framemot något så här mycket brukar jag bli besviken. Hoppas det går över, för jag har satt ner "några" timmar på den här. Det som jag är mest besviken över är att den är så vid nertill. Sedan var jag och klippte till helt fel. Jag slarvade och klippte till tyget bakstycke enligt fodertygets mönster och tvärtom. Foder tyget var i princip bara att korta av, men yttertyget … Det blev att skarva. Men i och med att mitt tyg är så mönstrat så syns det inte.

Sömnaden gick bra, och mönstret var lätt att följa. Det var faktiskt roligt att sy något annat än mössor och tröjor. Jag funderade länge om jag skulle ha en huva eller inte, men jag bestämde mig för att låta bli. Jag brukar inte använda dem så mycket, och dessutom verkade den ganska stor.

Om jag syr en jacka till:
  • Ta in vidden nertill, också ev. vid bysten.
  • Dragkedja: 80 cm
  • Resår i ryggen: 55 cm
  • Gör ärmarna lite kortare (1,5 cm?)
  • Skippa innerfickorna?
  • Glöm inte sidofickorna.
Mönster: Minoru jacket, Sewaholic, storlek 10 (kunde ev. vara mindre), köpt av Karinottilia

Material: Eurokangas

Tips: Tutorials, gratis mönster – på engelska. Perfekt om man inte har sytt så mycket på engelska. Sewing support.com.

2 kommentarer:

Susanna sa...

Ser ju jättesnygg ut! Jag älskar min, har faktiskt klippt ut en andra jacka redan!

Att den är vid nertill är nog för att mönstret är gjort för päron! Perfekt tyckte jag ;)

fante sa...

Tack! Efter en tid känns den lite bättre men kanske lite för stor. Ska kolla närmare på den, för nytt tyg har jag ju redan ;-) Och päron är jag inte ... Där andra har en rumpa har jag en grop ...