16 september 2009

Nyckelpigor till stort busfrö :-)


M behöver egentligen inte mer kläder, men vad gör man när man blir inspirerad? ;-) Dessutom måste jag ju fördriva tiden med något när bebisen inte känner sig redo att träffa oss än trots att hyreskontraktet gått ut. Det här setet är inspirerat av Ruttu Nuttu. Tyvärr bloggar hon på finska, men bilderna är helt underbara så titta in :-) Hon gör helt underbara schablontryck, och jag får konstatera att jag har en del kvar att lära mig ;-)

Mina misstag:
  • Börja gärna med ett ljusare tyg. Det går också att trycka på mörkt, men det är definitivt rätt jobbigt. På den här tröjan har jag trycka varje nyckelpiga med vitt (en gång), rött (tre gånger) och svart (en gång). Ni kan ju gissa om det tar tid ;-)
  • Se till att kniven som du skär ut schablonerna med är vass. Det lönar sig.
  • Använd bra färg. Till den här har jag använt två olika. Det vita och röda är tryckt med Folk Art Fabric och det svarta med Emo. Det svarta rann utanför kanterna ganska många gånger trots att jag gjorde precis lika som med det vita och röda ... Dessutom fick jag torka av schablonen efter varje nyckelpiga med den svarta färgen.
Nyckelpigorna på byxorna är fickor. Jag fick tänka till lite innan hjärnan började samarbeta men jag hann inte sy fel ;-) Det var en hel del jobb med fickorna, men det var det värt för de blev jättefina :-) Namnlappen hamnade bak den här gången. Den sitter helt rakt även om det inte ser ut så, men man kan inte få allt då någon har alldeles för mycket spring i benen för att orka modella ;-)

Mönster: Eget till tröjan, LiEmEL:s till byxorna (omgjort; förlängt och övre delen gjord så byxorna passar bättre utan blöja)
Material: Turkos interlock från Jofotex, brund mudd från Eurokangas, brun Hilcovelour från NeaNobelle, röd velour från Jofotex
Tråkigt: Att den svarta färgen läckte
Roligt: Att det blev så fint om man inte tittar för nära ;-)
Återstår: Att se hur färgerna klarar tvätten

6 kommentarer:

Sandra sa...

Jag är imponerad, hann fundera över vart du köpt det där tyget!
Trycket ser jättefint ut på bilden.

Fräsigt med fickorna

kaoz sa...

Herlig =D

Åsa Tidqvist sa...

vilket jobb, att du orkade... hur fin tröja som helst!

Moi! sa...

Å jag har också blivit inspirerad av Ruttu Nuttu. Skulle vilja få tag på dom där färgerna i sverige, men vet ingen återförsäljare än. Fint första resultat!

Jes sa...

Vilken underbar tröja :)

fante sa...

Tack :-)

Minelo: Det är för att du inte ser det tillräckligt nära ;-)

Moi: Ingen som kan langa heller?