5 augusti 2008

Väska till mig


För ganska många år sedan köpte jag en väska som jag blev helt kär i. Den var lagom stor och hade massor med fack på de rätta ställena. Tyvärr var kvaliteten inte den bästa, så en "knapp" i remmen gav upp nästan direkt. Det var i och för sig lättåtgärdat. Jag sydde helt enkelt fast remmen och sydde ihop hålet. Inte var det ju lika snyggt, men det funkade hur bra som helst och var inget man såg om man inte tittade på nära håll. Efter något år gav magnetknappen i locket upp, och på samma gång gick fodret sönder. Inte så snyggt. Och remmen började bli sliten. Med andra ord var det hög tid att hitta en ny väska eller att sy en. Efter många månader med tanken att jag borde sy en väska till mig själv skred jag äntligen till verket. Till yttertyget valde jag mörkbrun manchester, till synligt foder valde jag ett rätt tunt bomullstyg i vitt med gröna blommor (helt underbart tyg) och till det foder som inte syns valde jag mörkbrunt sånt där egentligt fodertyg, sånt där halkigt. Jag tänkte att det blir mest praktiskt så, för manchestern och bomullstyget glider inte så bra.

På bilden ovan ser ni väskan stängd. Inget speciellt med det. Det mesta på väskan är förresten inte vändsytt, men locket är faktiskt det. Jag vek först in sömsmånen och sydde, men det blev inte så snyggt, så jag sprättade, vändsydde och sydde en stickning i stället. Mycket snyggare. De flesta stickningar på det vita tyget är förresten sydda med brun tråd. Mest för att jag var för lat för att byta, men min ursäkt är att jag tänkte att det skulle kunna bli snyggt med att låta den bruna färgen följa med in i väskan också ;-) Bakstycke, framstycke och den långa remsan mellan dem är förstärkta med Ultra Stable. Det hade knappast behövts, men jag ville inte att väskan ska säcka ihop så mycket.




På bilden ovan ser ni dragkedjan som jag bloggade om i förra inlägget. Det tänkte nästan bli en väska utan dragkedja, för hur jag än tänkte och klippte och sydde blev det bara fult och fel. Jag hade redan gett upp tanken på dragkedja och klippt ut framstycket igen när jag insåg hur den ska sys dig :-) Vad glad jag blev då det blev rätt. Att det inte är så snyggt är en annan sak, men man måste väl öva lite för att få det snyggt ;-) Och efter två totalt misslyckade dragkedjor var det där faktiskt rätt okej. Nedanför dragkedjan finns två fack utan dragkedja.




På bilden ovan ser ni väskan inifrån. Det här är den del som är är missnöjd med, men jag orkade inte bry mig ... Det finns en del fula sömmar, men de syns egentligen inte då man har saker i väskan. Det finns en mellanvägg en mobilficka (med avsydda hörn!) och en innerficka med dragkedja. Den här dragkedjan lyckade tyvärr inte lika okej som den första. Jag tror att jag sydde dit den lite snett. Fodertyget är också för stort upptill, men det insåg jag för sent. På den nedre delen har jag avsydda hörn, vilket innebär att fodret egentligen är "för brett" för väskan, vilket innebär att jag borde ha smalnat av det upptill. Men i och med att jag upptäckte det för sent så sydde jag fast ytterväska och innerväskan med veck på innertyget. Kanske inte så snyggt, men det syns i alla fall inte på utsidan.

Mönster: avritat av favoritväskan, några detaljer skippade
Material: Allt från Eurokangas förutom Ultra Stable som kommer från Bibbis
Tråkigt: Att jag slarvade lite väl mycket med fodret
Roligt: Att min maskin utan problem klarade av närmare 10 lager med tyg :-o
Maskinval: Vanliga maskinen till allt

7 kommentarer:

Retro Elephant sa...

Vilken vrålsnygg väska, en sådan skulle man vilja ha!

//Lina

fante sa...

Tack :-) När den blev så pass lyckat är det ju lite synd att jag slarvade så med insidan :-( Jag kan ju bättre ;-)

Retro Elephant sa...

Vem bryr sig om insidan då utsidan är så fin (haha det där kan ju feltolkas) :)

//Lina

fante sa...

Haha :-D

Anonym sa...

Precis vem mer än du själv kommer att veta hur väskan ser ut på insidan. Jag tycker den ser snygg och framförallt praktisk ut (en sån borde jag också sy men istället får jag gå omkring med små tygkassar när jag börjar jobba igen på måndag).
Dessutom ville jag säga att du gärna får visa hur du gör när du syr i ärmmuddar mellan foder och yttertyg. Jag tycker det är roligt att se hur man kan göra på olika sätt, och självlärd som jag är kan jag lära mig både ett och annat till nästa gång, fast det dröjer nog en stund innan nästa ytterplagg nu.

GOBLIgobli sa...

Way 2 go girl!!! Kanonsnyggt!!
Och visst ska det till övning, precis som med all sömnad egentligen, men det är fullt tillåtet att gör veck på rätt ställen. ;-)
Kan säga att jag efter över 25 väskor ff filar på detaljer och lär mig nytt.

Stod förresten med just det där grönvita i näven i Lahti, en stuv, och TOG DEN INTE!! *surar nu*

fante sa...

ett tu tre: Tack :-) Jag vet att ingen annan kommer att se hur den ser ut inuti, men det stör lite när jag vet att jag kan bättre ;-)

Okej. Jag ska visa hur jag har gjort, men tyvär blir det inte i dag, för jag måste tömma kameran och säkerhetskopiera foton först ... Men snart :-)

Gobli: Tack :-) *rodnar av så där mycket beröm från väskexperten :-D)

Jag förälskade mig i det där grönvita genast när jag såg det, så för mig var det inte något svårt val :-D