21 augusti 2008

Att sy jacka med foder och mudd

På begäran ska jag försöka förklara hur jag gjorde när jag sydde ärm- och bensluten i M:s vinteroveraller (tunn och tjock). De är båda fodrade och har "mudd". Egentligen har den ena trikå och den andra något konstgjort tyg, men principen är ändå densamma. Just nu håller jag inte på med något liknande projekt, så jag tog ett par färdigsydda tröjor för att visa. Den vita är yttertyget med mudd, den orangefärgade är fodret. Här är den fållad, men det ska den inte vara då man syr på riktigt.

Först lägger jag tröjorna ovanpå varandra, mage mot mage, avigsidorna utåt.


Sedan lägger jag in ärmarna "hand i hand". Jag trär helt enkelt foderärmen över mudden och nålar (och syr) fast den i muddens och yttertygets sömsmån. Sedan är det bara att vända allt rätt väg genom vändöppningen. Om man inte vill ha någon synlig söm så kan man lämna en vändöppning i ärmen.

12 kommentarer:

GOBLIgobli sa...

Det där ska jag lägga på minnet. Eller iaf att det finns att kolla på här. ;-)

Anonym sa...

Ahha, säger jag, det är så klart så man ska göra. Jättebra att få se det i både i bild och text. Jag kommer definitivt att prova den här metoden nästa gång det blir aktuellt med mudd i fodrade plagg.
Tack för att du ville visa.

lilla hjärtat sa...

Tack, den kommer att hjälpa mig på min påbörjade jacka till sonen. Alltid roligt när någon delar med sig av sina små tips.

Retro Elephant sa...

Vilket fint tips du delar med dig. Mycket bra! :)

fante sa...

Vad kul om någon kommer att ha nytta av det :-) Men jag kan ju inte ta äran för att ha kommit på idén själv - jag läste ju bara beskrivningen i Ottobre ;-)

Lina sa...

Hur bra som helst! Måste prova!

fante sa...

Ja, det är ju så smidigt när man vet hur man ska göra ;-)

Malin sa...

Åh! Detta inlägg hamnar direkt i mina favoriter. Jättefint tips!!

Lilla Gryn sa...

Tack för den lättförstådda beskrivningen. Den länkar jag om det är ok?!

fante sa...

Tack :-)

Lilla Gryn: Självklart är det okej att länka.

Vibeke sa...

Tusen takk! Dette har jeg lurt på lenge :)

fante sa...

Vad kul om det hjälpte dig :-)