19 juni 2012

Tröja med dragkedja

IMG_6750
Storebror behövde lite påfyllnad i garderoben. Han hade bara en utanpåtröja + en i fleece, och fleece känns lite så där på somaren. Jag köpte bilvelouren genast den kom, men först nu tog jag tag i projektet. Jag testade ett Ottobre-mönster men är inte helt nöjd. Den är okej, men inte mer än det. Mönstret finns i 1/06 och jag modifierade det en hel del men borde ha modifierat mer. Det jag egentligen är mest missnöjd med är dragkedjan. Den syddes fast allra sist, och det blir ju inte så snyggt … Tips anyone?

Storleken är 110 (storebror är 111 cm lång). Jag har lagt till 6 cm i ärmlängden, för mudden är bara 9,5 cm (hade inte mer). Smalt med sömsmån överallt. På fram- och bakstycket la jag till 2,5 cm i fållen (för att göra den längre och mer som en 116). Ingen sömsmån i sidorna och smalt med sömsmån på alla andra ställen. (Jag sydde förresten med helt vanlig sömsmån på 1 cm även om jag klippte den smalare.) På kragen la jag inte till någon sömsmån i höjdled, resten enligt beskrivningen.

Material: Bilvelour från Ikasyr, mudd från Eurokangas, dragkedja från gömmorna. Tänk att jag råkade ha en som var precis så lång den skulle vara och dessutom passade i färg :-)

Inga kommentarer: