12 maj 2008

T-tröja med applikation


Min allra första applikation :-) Måste säga att jag är rätt nöjd med den, för det som gick galet kunde jag inte direkt påverka själv ... Tusen tack för din superba tutorial, Thea :-) Jag har dock varken Vliesofix eller Totally stable, men det ersatte jag med dubbelhäftande mellanlägg + bakplåtspapper och vanliga mellanlägg som jag nålade fast och klippte bort. Tack för tipsen, Yrväder.

Det som gick galet var tråden. Den korvade ihop sig vid nålögat, så det var bara att klippa av och börja om. Då jag sydde långsammare än urlångsamt så tjorvade den inte lika mycket. Eurokangas har bytt ut sin tråd från Mölnlycke till Coats, och jag måste säga att jag börja tycka att det var en miss ... Är det någon som har erfarenhet av Coats? Här i stan finns också Gütermann. Är det någon som vet om den är bra?

Mönstret är ur Meedoms danska Børnetøj. Jag klippte ut i storlek 80, men det här är nog snarare 74, för jag tog in den rejält. De har visst rätt stora storlekar ;-)

Mönster: Meedom, mönster 1, form 1, T-shirt-längd, kort raglanärm, storlek 80 rejält intagen
Material: Randig trikå från Dreamnappy, kantband från E-slöjd
Tråkigt: Att tråden bråkade då jag sydde applikationen, det syns inte så mycket på framsidan men på baksidan ser man problemställena direkt
Roligt: Att applikationen blev fin i alla fall, åtminstone för att vara min första :-) Och så gillar jag verkligen färgkombon!
Maskinval: Overlock till allt man kan, vanliga maskinen till resten. Fusksatäng = sicksack, trådspänning 1 (tack för tipset, Gobli), bredd 2, längd 0,35. Stickningarna sydda med söm 17, bredd 4

9 kommentarer:

GOBLIgobli sa...

Verkligen fin färgkombo!! Och visst är det kul när man får till en applikation! :-) Trist med tråden bara...
Gütermann är mycket bra tråd, skulle tro det är i klass med Mölnlycke, men jag har massor av Guten hemma så kör på det om det andra inte funkar.

Maria sa...

Superfin tröja! Och visst är det kul med applikationer??
Jag känner inte till Coats och har inte sytt med Mölnlycke på länge heller. Men Gutermann är ju riktig kvalitetstråd, så den kan du lugnt köpa. Tyvärr är den ju rätt dyr, så nu använder jag bara tråd från Bibbis. Bra och billig tråd tycker jag!

Vindling sa...

Jättecool tröja. Det är trist när det är något som strular, hoppas du hittar någon tråd du kommer överrens med.

Anonym sa...

Ser bra ut, tror att skulle funka med turkosrandig o applikation i tex grönt om det blir så där snyggt.

fante sa...

Tack :-)

Kanske det blir Gütermann i fortsättningen då. Lär nog sy slut på den Coats jag redan har, men den är inte såå billig att det är värt strulet.

Thea sa...

Jättefin tröja, verkligen!!! Snygg färgkombination och så uppfinningsrikt av dig med alternativen till vliesofix och totallt stable. Jättebra applikation.

Jag har också krux med tråden, så jag ska nog ocks inföskaffa ny tråd. Gillar både Mölnlycke och Güterman, men blev mer säker efter att ha läst de andra kommentarerna. Tack! :-)

Roligt med nytrycket av Sy till barnen också. Äntligen!

fante sa...

Tack :-) Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för uppfinningsrikedomen :-( Det var nämligen Yrväder som tipsade om alternativen, eller i alla fall det med bakplåtspapper :-) Glömde nämna henne i inlägget men nu är det åtgärdat :-)

Sedan har jag tydligen missuppfattat en grej, vilket också gjorde att du missuppfattade en grej. Jag trodde nämligen att Meedoms bok var ett nytryck, men så är det tydligen inte. Jag har ingen aning om vad läget är när det gäller Sy till barnen :-( Men den lär väl vara på g?

Retro Elephant sa...

Det var verkligen en fin blogg du har! Superfin applikation också, i mitt favvo-motiv :)

fante sa...

Tack :-) Elefanter är ju bara för härliga :-D