22 juni 2010

Mjuka tyger

Nu är måttet rågat.

1. Servicen fungerar aldrig smidigt. Alltid är det något som krånglar.
2. Hösten 2009 beställde (och betalade) jag 1 meter regnbågsinterlock. Jag fick 85 cm. Jag orkade inte klaga, eftersom jag var glad över att ha fått tyger över huvud taget.
3. I decemeber 2009 lovades alla kunder en överraskning för att beställningen dröjde så. När jag fick mina tyger i januari, fanns det en överraskning i mitt paket: en faktura till. Tydligen hade portot till utlandet höjts. När jag kommenterade det fick jag ett spydigt svar om att det alltid har varit så. Det stämmer inte. Jag lusläste villkoren då jag beställde från Mjuka tyger allra första gången, och det var samma porto till Finland som i Sverige. Dessutom borde jag väl ha märkt om jag tidigare hade fått en tilläggsfaktura? Överraskningen skulle jag få följande gång jag beställde.
4. Jag beställde igen. Jag betalade tygerna i slutet av mars. Väntade. Väntade lite till. När andra började blogga om att de fått sina tyger väntade jag ännu mera. Och så lite till. När inget hände, tog jag kontakt. Då kommer det fram att jag måste vänta ännu mera, eftersom de orange fordonen blev försenade. Det visste jag. Men ingenstans kom det fram att man måste vänta på de övriga tygerna också. Tygerna kommer. En del av dem. Bara fordonen. Jag frågar var resten är. De har tydligen skickats i ett annat paket med posten, dock samtidigt. Varför i all världen kunde inte de skickas redan i mars då det var "gamla" tyger och inte förhandsbeställda fordon? Jag fortsatte vänta. Och vänta. Och vänta. Äntligen dök de upp. Men. Jag fick bara 1,90 lime igelkottar, trots att jag beställde 2 meter. Ingen överraskning heller.

När jag den här gången skrev att jag inte fick tillräckligt med tyg fick jag till svar att hon hade mätt extremt noga och jag fått exakt två meter. Det var inte, är inte och kommer inte att bli två meter av dem där biten. Om det där är två meter enligt henne så borde hon låta kontrollmäta mätstickan. Hon skrev dessutom att jag också första gången borde ha skrivit att jag inte fick tillräckligt med tyg, för om man inte säger till så kan hon ju inte veta att något gått fel. Sant. Den här gången sa jag till, och då fick jag höra hur noga hon mätt och att det dessutom var lite mera av de andra tygerna. WTF?!? Det var det förvisso (3-10 cm), men om jag beställer två meter vill jag ha två meter. Det går inte att kompensera med lite mer av de andra tygerna. Tänk dig själv om du är på t.ex. McDonald's och inte har fått någon ost i din Big Mac. "Ja, men du fick faktiskt extra mycket sallad."

Överraskningen saknades som sagt också. När jag påpekade det fick jag till svar att den visst fanns med i paketet. Jag är tydligen blind också.

Jag orkar inte mer. Det finns andra.

16 kommentarer:

Linda sa...

tråkigt när det ska strula så :-( har också märkt av det där med att hon klipper för lite. Vem fasen orkar hålla på och klaga på att det saknas 5cm av tyget liksom. Men fatta vad hon tjänar på det! kanske alla skulle ta och klaga direkt istället så nånting händer.

Anonym sa...

Jag har samma erfarenhet, har dock beställt bara en gång, men det var tillräckligt för mig. Jag klagade också (fick 50 cm i stället för 1 meter) och resultatet blev på något konstigt vis att det var mitt fel att jag fått för lite (beställde 1 meter, betalade 1 meter, men hon hade haft något tryckfel på sidan som jag borde ha förstått). Suck. Har inte beställt fler gånger. Undrar vad hon vinner på att behandla sina kunder så? Och på att vara så ovänlig?
-josefin

Krumitott sa...

Nej, vad dåligt! Jag kan förvisso hålla med om att man måste säga till "leverantören" om något blir fel, men i det här fallet har ju hon gjort tusen fel själv! Om man behandlar sina kunder så, så kan man ju inte räkna med att behålla kunderna någon längre tid. Kanske kan man göra så när man vet att kunderna ändå fortsätter handla, trots dålig service? Det är inte första gången jag läser om någon/några som råkat ut för detta och det gör att jag själv heller inte vill beställa tyger därifrån. Och det kan ju bara bli dåligt för alla; jag får inte tyger jag vill ha och hon får inte fler kunder.
Så himla krasst att klippa för lite tyg mot vad kunden betalar för! Det är så dåligt så jag vet inte vad jag ska säga. Skämmas borde man göra!

Onomak sa...

Fy va trist! Jag har just beställt därifrån, så då ska jag kontrollmäta.

Hello sa...

Trist när det blir så där! Jag är glad att det har funkat de gånger jag har beställt, men jag har inte kontrollmätt... ;)

Cecilia & Busiga ungar sa...

Vad tråkigt att ni känner så. Jag har alltid fått det jag ska ha. Med dom orangea fordonen vet jag att hon väntade för att vi som kunder inte skulle behöva betala två fraktavgifter.
Jag tycker personligen att det är himla tråkigt att det bara är det negativa man hör hela tiden, för jag vet att det även finns många nöjda kunder.
//Cecilia

Tessan sa...

Jag har också dålig erfarenhet av att handla där... Tog lång tid att få varorna framförallt. Synd då det finns mycket fina tyger....

Anonym sa...

Här är en nöjd kund till! Har kanske tagit lite lång tid ibland, men den som väntar på något gott:)

Mirrezz sa...

Jag tycker tygerna är jättefina och vill gärna beställa MEN tygerna har alltid varit 5-10cm för korta och det ser jag ju att jag inte är ensam om att få...
Men det värsta tycker jag ändå att hennes bemötande är,otrevlig så in i bomben!
Tack vare det så beställer inte jag där,längden på tygerna hade man säker kunnat ordna,men attitdyen... hon verkar inte vilja ha ngr kunder!
har själv haft eget företag flera år och vet vilket jobb det innebär,men aldrig att man svarade en kund så spydigt som hon gör.

Fiffiluren sa...

Det finns ju något som heter konsumentköplagen, och om man fått för lite tyg jämfört med vad man beställt så har man ju fått fel vara. Alltså skulle man då behöva skicka tillbaka det tyg man fått fel och kräva rätt tyg, alternativt skicka tillbaka tyget och få tillbaka pengarna. I annat fall kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden www.arn.se och göra en anmälan.

Konsumentköplagen går att googla upp.

Mirrezz sa...

Ja egentligen borde alla göra det! Men vem orkar tjafsa över 5-10cm hit och dit lixom...(hon är så otrevlig per mail så man drar sig ju verkligen för att maila...och skickar man tillbaka lär man väl varken få nytt eller pengarna tillbaka...) hon tjänar pengar på detta men förlorar bra mycket mer i intäckter i form av kunder som slutar köpa där... såå i slutändan är det ju ändå hon som förlorar på att göra såhär....

fante sa...

Jag är tydligen inte den enda som fått för lite tyg :-( Jag vet att det finns många som är nöjda med henne (fritt fram att blogga), men jag undrar lite hur en del är så nöjda och andra så missnöjda. Är det slumpen som avgör hur man behandlas? Jag har beställt från många andra ställen och aldrig haft problem. Här är det alltid problem.

Charleston: Man borde ju ... Men precis som Mirrezz säger så orkar man kanske inte alltid tjafsa när det inte är mer än så det är fråga om. Och det är väl det hon räknar med.

Och när hon tycker att situationen blir för obekväm slutar hon svara på mejl ... Moget.

Madeleine sa...

Håller med dig med 100%. Kommer aldrig mer att köpa tyg av henne. Tur att det finns många nu som trycker fina tyger. Hennes kan jag vara utan.

Åsa Tidqvist sa...

Detta hade jag ingen aning om, att hon klipper för lite?! Sånt kontrollerar jag aldrig...men jag får tyg av henne typ idag och ska såklart mäta! Leveranstiden denna ggn var jättesnabb, bara 5 dgr men jag väntade i evigheter på trollen förra hösten och på fordonen nu i våras. hmm, man ska vara rädd om sina kunder, tappar man en tappar man lätt fler, och rykten här i bloggvärlden går snabbt!

fante sa...

En del får vad de beställt, andra inte.

Nimbys Kottar sa...

Har precis samma erfarenhet som du med deta jä-la företag. Tack för att du delade med dig :)